Záměrné chyby jsou vhodným prostředkem jak podpořit brand nebo vizuál. V této oblasti jsou dva druhy chyb. Chyba, která je výhodná pro klienta a zaručí lepší výsledky (zapamatování designu, brandu), nebo jen správně přitáhne pozornost a chyba druhá, ta je výhodná pouze pro designery k ošálení klienta.
Jen aby bylo jasno, nechci rozebírat chyby typu photoshop fails: grafik zapomene vyretušovat na fotce modelky např. ruku a chudák modelka nakonec skončí jako mutant se třema rukama. Takové chyby patří do kategorie Grafický odpad. V mém hledáčku jsou spíše propracované chyby. Pojďme na ně.

Chyby výhodné pro klienta
Záměrná chyba v názvu nebo v logu společnosti:
Ač se chyba může zdát kontraproduktivní, ve skutečnosti se jedná o skvělou strategii, jak donutit uživatele zapamatovat si náš brand.
Vysvětlím to na příkladu nového brandu s názvem BIDLI. Kamarád v této realitní společnosti pracuje od jejího zrodu a když jsme spolu konzultovali název a logo, stěžoval si na neustálou nutnost vysvětlovat jeho zákazníkům, že chyba v názvu je záměr (někteří z nich tomu moc nevěřili a říkali si, že v té firmě musí pracovat samí… – doplňte). Nicméně tento brand raketově vystřelil na výsluní a když jsem se kamaráda nedávno ptal, zda musí stále objasňovat tu chybu, tak mi bylo odpovězeno: “už dávno ne!”. A v čem tkví tento úspěch?

Lidský mozek si chybu zapamatuje mnohem rychleji a lépe než správnou variantu. Ne nadarmo se říká, chybami se člověk učí. Vzpomeňte si třeba na nějaké vystoupení, divadelní hru nebo TV show, kde například někdo upadl. Z těch pozitivních událostí si zapamatujete pouze střípky a celkový dojem – například, že show byla zábavná. Kdežto pád účinkujícího si zapamatujete lépe než všechna pozitiva dohromady. Jen si připomeňme pád Jana Krause.
Na podobném principu paměti je založen právě brand BIDLI. Tento efekt je ještě znásoben neustálou myšlenkou na to, že v názvu a potažmo i v logu je hrubá chyba a pokaždé, když logo vidíte, nad hrubkou přemýšlíte, a nakonec logu věnujete mnohem více pozornosti, než logu bezchybnému. Tím se vám zavrtá do hlavy jako červík z Mrtvé nevěsty Tima Burtona.
Překrytí textu objektem
Tuto chybu jsem si pracovně nazval Magazine title effect a je hojně využívána v titulcích magazínu. Ono se ani technicky o chybu nejedná, ale klienti nebo například marketéři (a jiná svoloč) to za chybu pokládají, aniž by tušili, že se jedná o skvělou taktiku jak upoutat pozornost. Oči při pohledu na překrytý text zaznamenají, že zde něco „neštymuje“ a mozek se v tu chvíli snaží rozklíčovat, co za písmena se skrývá za objektem. A zde už asi tušíte tu výhodu. Textu se věnujete mnohem déle než běžnému textu a tím pádem si jej co? No lépe zapamatujete.
Překrytí musí být částečné, text čitelný a pro mozek rozeznatelný
Zdroj: Esquire Zdroj: Playboy
POZOR: design si vždy zkontrolujte aby nedošlo k negativním
asociacím jako se to stalo v případě magazínu Parents.

Nedokončený přerušeny text:
Tato “chyba” je také založena na principu, kdy mozku stavíme do cesty nějakou překážku (v tomto případě si musí dopočítat chybějící části písmenka) a lépe si pak informaci uloží na pevný disk. Na této podstatě je založen font Forgetica Sans a já osobně jsem takto navrhnul logo pro nově vznikající eshop s dřevěnými doplňky Woodino.
Font Forgetica Sans Zdroj Draphic
Chyby výhodné pro designera
Podsouvání nepatrné chyby v návrhu
Zde by měl klient přestat číst, jelikož to je taktika, která jej má tak trochu oklamat.
Jedná se o praktiku, kdy grafik představuje klientovi dokonalý návrh, ve kterém je podsunuta jedna nepatrná chyba (například prohozená písmena ve slově, malé či nevystředěné logo). Klient se na chybu zaměří a nechá vás ji opravit. Tím ukojí touhu zasáhnout do návrhu a prosadit si svou a celkovému designu nebo layoutu nebude věnovat tolik pozornosti – eliminuje se tak pravděpodobnost zásadní změny návrhu.
Někteří klienti (hlavně ti věčně ušťouraní) mají potřebu i po předložení perfektního návrhu něco změnit a pokazit tak celkový dojem vizuálu. Upozorňuji, že tato metoda se může použít pouze v případě, že je návrh velmi kvalitní a bylo dodrženo zadání a požadavky klienta.
Tento postup se “lidově” nazývá efekt krysy. Název dostal dle jedné reálné zakázky ve státech, kdy reklamní agentura tvořila spot do televize a do jednoho záběru úmyslně vložila krysu, která se spotem nesouvisela. Klient dodal pouze “Odstraňte krysu a video bude super” a byl spokojený.
Všechny tyto chyby je nutné předem promyslet a nakládat s nimi velmi obezřetně. Mohou být velmi užitečné, zároveň se při špatném provedení mohou krutě nevyplatit.
Něco o mně

Mám více než 10 let zkušeností s UX, CRO, psychologií a neuromarketingem. Pomohu vám vytvořit jedinečný, přehledný a hlavně výdělečný web, eshop nebo i jiný design (obal, print i online).
Chcete také mít přesvědčivý, přístupný a uživatelsky přívětivý web, aby se k vám uživatelé rádi vraceli? Tak mi napište
Jsem drahý? Ano, jsem. Za kvalitu se v dnešní době platit musí, ale vaše investice se mnohonásobně vrátí.
www.draphic.cz