Každý odborník na optimalizaci konverzního poměru vám řekne, že je důležité se vašich zákazníků zeptat, co by na vašem webu změnili. Já nejsem výjimka. Jenže nikdo vám nikdy neřekne, jak to udělat, že? A od toho jsem tu já, „hrdina“ dnešní doby, abych vám prozradil tajemství, které je po staletí střeženo v sarkofágu.
Pokud si někdo myslí, že si vytiskne dotazník a bude chodit od dveří ke dveřím svých zákazníků, není daleko od pravdy. No dobrá, je to úplně jinak, ale princip je podobný.
Jak se tedy zákazníka zeptat?
Existuje několik možností. Některé jsou snadné a u některých je nutné zapojit více lidí, nicméně kreativitě se meze nekladou a můžete vymyslet vlastní způsob, jak se vašich zákazníků zeptat (pokud vás napadl poštovní holub, tak tato metoda nefunguje – zkoušel jsem). Jen jim za odpovědi nezapomeňte něco nabídnout (slevu, dárek apod.) a vždy vytvořte anketu / dotazník extrémně jednoduchou a stručnou. Pojďme se podívat, jaké máme tedy možnosti.
Email / newsletter
Jednou z nejjedodušších a nejúčinějších metod. Můžete ho zahrnout např. do mailu se shrnutím objednávky, nebo jej posílat samostatně. Problémem je, že mnoho emailových nástrojů nenabízí tvorbu ankety nebo dotazníku, ale dá se to jednoduchým způsobem vyřešit. Podívejte se, jak vytvoříte otázku v Mailchimpu.
+ Zdarma
+ Účinné (v případě správných otázek, předmětu a odměny)
+ Jednoduché
+ Řešení svépomocí
– Spamový filtr
– Neautomatizované výsledky
Dotazníkový nástroj přímo na webu
Toto řešení je také super. Je jednoduché, můžete ho vložit kamkoliv na váš web a vypadá skvěle (u některých nástrojů lze personalizovat design, takže skvěle padne do designu vašeho webu). U této metody už musíte počítat s nějakou to kačkou. Osvědčenými nástroji jsou například:
Qualaroo – 14 dní zdarma potom 99 $
SurveyMonkey – varianty produktu: Free, 50 $ nebo 100 $
QuestionPro – varianty produktu: Free, 15 $ nebo 75 $
Google surveys – zatím nedostupné v ČR
Se všemi nástroji se pracuje celkem fajn. Všechny jsou intuitivní, responzivní a nabízí přehledné výsledky.
Je velmi důležité si rozmyslet případně otestovat, jak a do jaké části nákupního procesu tento nástroj vložit. Vhodné je například po odeslání objednávky, ale na každém webu může být pozice ankety individuální. Jisté je jen to, že by dotazník neměl narušovat nákupní chování.

+ Grafy výsledků ankety
+ Velmi účinné
+ Jednoduché
– Placený nástroj
– Nutnost jednoduchého zásahu do kódu webu
Interakce s lidmi
Tuto metodu nedoporučuji pokud máte sociální fóbii. V opačném případě vám nic nebrání se začít ptát lidí.
Způsobů jak se ptát je mnoho. Můžete začít se svými zaměstnanci, kteří jsou ve spojení se zákazníky. Dále si můžete popovídat s volajícími na vaši zákaznickou linku (doporučuji až po kladném vyřízení jejich dotazu) a pokud máte i kamennou prodejnu, tak je oslovte osobně. Ale jistě vás napadne více způsobů jak vaše zákazníky oslovit.

+ Zdarma
+ Velmi účinné
+ Řešení svépomocí
– Více vložené energie
– Neautomatizované výsledky
Závěrem jen doplním, že zde také platí pravidlo – kombinací všech metod dosažení nejlepšího výsledku. Příště si řekneme něco o tom, proč není dobré se vždy spoléhat pouze na AB testy.
Něco o mně

Jsem ostřílený a velmi kreativní designer na vysoké úrovni, zaměřuji se na pomoc firmám dosáhnout většího úspěchu a zisku pomocí designu a neuromarketingu. Se znalostmi psychologie reklamy a s deseti lety zkušeností v oblasti designu se mi skvěle daří posunout úroveň všech mých klientů.
Specializuji se na UX, CRO, psychologii v reklamě a přesvědčivost na webu. Dále na logotvorbu, ideamaking a obalový design.
Kontaktujte mě a vytvoříme spolu skvělý a funkční design, který ocení hlavně vaši klienti a zákazníci.
www.draphic.cz